fbpx

Om två år ska sittplatser för sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö öka med 40%. SJ ska också börja rusta upp de vanliga tågen, de som också kallas IC-tåg och som trafikerar sträckorna Stockholm-Östersund, Stockholm-Oslo och Dalabanan.

Dessa åtgärder görs i förhoppningen att effektivisera och om möjligt åtgärda de förseningar som kommit att bli synonymt med SJ. Resevillkoren för resenärer har stadigt diskuterats och SJ har en ersättningspolicy för en resenär som blivit mer än 20 minuter försenad (om resan skulle tagit mindre än 60 minuter).

[ad#ad-article]

Ersättningen består av ett värdebevis som kan användas för att köpa ny biljett. Resenären blir således låst till att köpa en ny tågbiljett och därmed hoppas att punktligheten fungerar bättre vid nästa resa.

I höst görs en utredning av SJ:s monopol på den järnvägstrafik som sker över längre sträckor. Redan nu är det klart att 2010 kommer det vara konkurrens på spåren och redan idag finns Tågkompaniet i Bergslagen och deras snabbtåg Oslo-Göteborg.

(Foto: Kasper Dudzik. Från SJ:s pressfoton).