Det var nästan fem år sedan som Scandic först inledde sitt arbete med tillgänglighetsfrågor och nu ser man en tydlig ökning av antalet gäster med funktionshinder. För den ovetande är det intressant att veta hur det fungerar, till exempel om samma bokningsmöjligheter finns online för de som har funktionshinder. Vi får veta det från Scandics handikappambassadör Magnus Berglund
– På hemsidan kan man uppge ett önskemål om handikapprum, men vill man vara fullständigt säker så rekommenderar vi att man ringer och gör sin bokning. Hjälpmedel som t ex vibrerande alarmklocka får man direkt i receptionen vid incheckning.
[ad#ad-article]
Men det räcker inte alltid att helt enkelt berätta om att man anpassat sig för större tillgänglighet, utan man såg också ett behov av en mer aktiv strategi för att locka gäster.
– Vi nöjer oss inte med att upplysa om att hotellen är tillgängliga för alla, vi berättar nu hur och vilka eventuella hinder man kan stöta på, allt samlat på varje hotells hemsida. Det här är unik information och ett fantastiskt hjälpmedel för alla gäster, och listan kommer kontinuerligt att uppdateras med ny information.
En ökad efterfrågan på handikapprum har märkts sista åren. Då det tidigare inte alltid gick att fylla hotellens handikapprum är det nu snarare svårt att hitta lediga platser under vardagar. En klart positiv trend och ett gott betyg. Magnus kommenterar detta
– Vi har fått oerhört god respons från våra gäster, men även från handikapporganisationer och resebyråer, som tycker det är ett fantastiskt initiativ.