Midsommar blev som bekant något av en besvikelse när det gäller vädret. Regn och låga temperaturer ledde till att många svenskar letade upp lämpliga solresor online. Apollo, Ticket och Ving rapporterade att försäljningen av resor ökade markant under midsommar.
Hos Ving bokades 60% fler resor för juli i år jämfört med i fjol. Det gäller då försäljningen under hela midsommarveckan. Det är en klar ökning och visar hur vädret under midsommar avgör om svensken väljer att åka på solsemester utomlands i juli. Magdalena Öhrn som är informationschef på Ving kommenterar försäljningen
– Nu har vi sålt närmare 85 procent av sommarens resor och väderprognosen ser heller inte ljus ut framåt, så för den som vill komma iväg under högsäsong gäller det att boka nu, priserna ökar för varje millimeter regn och i takt med att utbudet minskar. Främst har vi resor kvar till de större destinationerna i Spanien, Turkiet och Grekland.
Apollo sålde 15% fler resor under midsommarveckan jämfört med samma tidsperiod i fjol. För de som vill göra en avstickare till Grekland i sommar är det störst möjlighet att hitta platser till Alanya, Kreta och Rhodos. Apollos informationschef Kajsa Moström kommenterar trenden som visat sig gälla varje sommar
– Regn i midsommar ger reserusning. Den gamla sanningen gäller fortsatt. Midsommarhelgens ostadiga väder gör att många väljer att boka en resa till solen för att försäkra sig om en vecka med sol och bad.
Tips för dig som letar resor under sommaren
Ticket ser samma trend och Karin Starkman Ahlstedt, PR- och kommunikationsansvarig, har några ytterligare tips för de som letar efter en charterresa under högsäsongen:
- Ordna med ett eget resepaket som inkluderar flyg, hotell och transfer. Det ger dig mer flexibilitet.
- Var inte för petig med datum och destination. Resorna tar inte slut men utbudet minskar.
- Se närmare på alternative flygplatser. Enklast är att se efter på större flygplatser där utbudet är större.
- Det finns fler resor under skolstarten i mitten av augusti, så om du har möjlighet att resa då ökar utbudet.