fbpx
Göteborgs hamn.
Göteborgs hamn.

Under 2020 var digitala museumbesök ett vinnande koncept. Hela 40 filmade visningar och introduktioner till utställningar gjordes då på Göteborgs stads museer. Bland dessa fanns också temat pandemier vilket naturligtvis är av stort intresse numera. Isa Andersson som är kommunikatör på Kulturförvaltningen på Göteborgs Stad kommenterar utvecklingen

– Mest populär var Stadsmuseets film om historiska pandemier, där vår historiker Håkan Strömberg berättar om pandemier som drabbat Göteborg genom historien. Filmen hade över en miljon visningar på Facebook och Instagram.

Pandemifilmen som lockade flest digitala besökare ledde också till frågor från press och allmänheten, som ville veta mer om historiska pandemier. Det var också uppenbart att sociala medier som Facebook och Instagram var nyttiga verktyg för att sprida vetskapen om de digitala visningarna.

– Stadsmuseet producerade även en digital visning av vår nya scenkonstutställning Frispel som nådde närmare 100.000 visningar, där vår utställningsproducent Caroline Mårtensson tog besökaren med på en resa genom Göteborgs radikala scenkonsthistoria 1960-2000. Museets pedagoger gjorde också en film från vår vackra sommarfilial Lilla Änggården, vilket var populärt hos publiken, säger Isa Andersson.

Se nedan för ett axplock av aktuella upplevelser online under våren:

En kvart om Göteborg – podcast från Göteborgs stadsmuseum
Med sjömännens egna ord – berättelser från Sjöfartsmuseet Akvariets samlingar

Virtuella museumturer och filmvisningar har ökat väsentligt under 2020 sedan den globala pandemin började. Människors törst efter kunskap och att besöka platser har således inte minskat, snarare tagit en mer digital form. Vi hoppas att fler satsningar på digitala filmvisningar på muséer görs även under 2021.