Vi har kommit halvvägs in på sommaren och det ostadiga vädret har lett till en rusch efter sol- och badresor. Det börjar bli brist på solresor hos Fritidsresor, speciellt för tiden i juli och augusti. Det är vädret vi får skylla på. Allt eftersom vädret sviker ökar priserna.
– För varje millimeter regn ökar priserna med en hundralapp. Snittpriset på marknaden har ökat med drygt 300 kronor på mindre än en vecka, säger Christian Clemens på Fritidsresor.
Anders Embring på Ticket berättar att det fortfarande finns platser kvar för de flesta resmålen. På grund av den ökade efterfrågan ökar däremot priserna, en trend som inte är unik för i år.
På Ving ser man liknande effekter då försäljningen ökat ordentligt. Den föregående söndagen var försäljningen mer än dubbelt så stor som en vanlig söndag. De klassiska resmålen Mallorca, Turkiet och grekiska öar är mest populära. Det är bråda tider hos Ving där resorna snabbt håller på att ta slut.
[ad#ad-article]
– Nu börjar det sina bland juli- och augustiresorna. Det finns fortfarande resor, men vill man komma iväg ska man inte vänta för länge. Och har man några som helst krav på sin resa, framförallt vad gäller hotell, måste man skynda sig, säger Lisa Thorngren, informatör på Ving.
Hon nämner även att över 80% av samtliga resor redan är sålda. Konkurrensen om de kvarvarande platserna har därför hårdnat.
På STA Travel har det ostadiga vädret också gjort sitt till. USA har varit ett populärt resmål vilket inte är någon nyhet. Men Sydamerika seglar upp som en ny storfavorit. Martin Strandberg på STA Travel förklarar detta.
– Vi ser däremot en rejäl ökning på resor till Sydamerika. Rio, Buenos Aires, Mexico City etc har seglat uppåt. Det är väldigt många som ”redan” har utforskat Asien och vill nu prova på något nytt.
Nu i juli ser det fortsatt positivt hos STA Travel ut med många unga människor som bokar resor för juli.
Även tågresandet följer trenden med ökade bokningar, det är speciellt InterRail somvisar sig stå stark i popularitet när sommaren går in i andra hälften. Man har kommit igång med årets försäljning och den lär öka, berättar Katarina Nyman, presskommunikatör på SJ.
– Bara under maj 2008 har vi sålt 260% fler kort än i maj förra året. Vi säljer fler vuxenkort än ungdomskort och vi tror att de som köper korten både är de som provar på för första gången och de som återupptäcker kortet.